Ads reminder

Want to know about the ads?? Click on the ads banner whenever it appears



Slide show

Saturday, May 1, 2010

Diet cara rasulullah

Berikut adalah petua diet Rasulullah SAW yang seringkali dipaparkan di surat khabar tapi masih ramai yang tidak tahu mengenainya. Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2…petua ini juga insyaallah dpt mengelakkan dr sakit perut @ keracunan makanan..Macam mana nak tau yang kita tersalah makan??Senang je nak tau..Perut anda berangin dan selalu melepaskan gas2 yang kurang menyenangkan..Berikut adalah petua2nya:
Jangan makan SUSU + DAGING

Jangan makan DAGING + IKAN (mengikut kajian saintifik pun, tak elok campurkan makanan darat dan laut sebab kedua2nya mempunyai cas ion yang berbeza)

Jangan makan IKAN + SUSU

Jangan makan AYAM + SUSU

Jangan makan IKAN + TELUR

Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

Jangan makan SUSU + CUKA

Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL

Jangan makan buah selepas makan nasi, sebaliknya makan buat terlebih dahulu, baru makan nasi.

Jangan tinggalkan makan malam. Sesiapa yang tinggalkan makan malam akan dimamah usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. (Tapi untuk petua yang ini, saya rasa makan malam sebelum pukul 7pm untuk mengelakkan kegemukan)

Note: Ada colleague pernah cakap, tak elok campurkan protein dan karbohidrat sbb kedua2nya dicernakan oleh enzim yang berbeza. Efeknya, makanan susah hadam dan perut akan buncit. ??????

Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesehatan spt membuat amalan antara lain:

1. Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air es) setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (yaitu sujud sekurang kurangnya semenit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, yaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan)

Wassalam…

By: feeza

1 comment:

Shaiful Zaidi said...

Rasulullah contoh terbaik dalam segala urusan harian...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails